zondag 8 juni 2008

Plaatsen van het scheidings relais in de motor ruimte van de bus.

Het scheidingsrelais lag klaar, nu was het tijd om hem een plekkie te geven in de bus en aan te sluiten.

Alle draden lagen al klaar in de motor ruimte dus dat moest niet zoveel problemen opleveren dacht ik.

Eerst de massaschakelaar goed vast zetten, die deed ik met slotbouten, zodat ze mooi rond en glad afgewerkt zijn aan de buitenkant. Aan de binnenkant de lamp vast gezet met een tie-rap en vervolgens alles afgewerkt met siliconen kit zodat er niet ergens een mogelijk ongewenst contact gemaakt kan worden.




Toen nog van de massakabels de aansluit ogen bevestigen. Ik had dit al geprobeert te doen met de soldeerbout, maar goed het zijn zulke dikke kabels dat de warmte van mijn fijne soldeerboutpunt was absoluut niet genoeg om dit te verwarmen.

Gelukkig had ik nog een back-up plan: De Hobby brander. Dit ging zoals verwacht perfect en nadat de ogen eraan zaten het nog even netjes afgewerkt met een krimpkous.




Daarna gaatjes gemaakt in het boxje en in de bus, het boxje met zelftappers vast gezet, weer wat siliconekit erover heen gedaan, toen de draden erin geduwd.. pff wat zijn die 35mm2 kabels stug zeg, geen beweging in te krijgen.

Nou hoeft dat opzich nog niet zo'n probleem te zijn, maar ik heb het boxje op een onmogelijk plaats bevestigd en ik kan die kabels daardoor al helemaal niet naar binnen trekken.. dus ff een probleempje.

Uiteindelijk is het gelukt met veel gewurm/gehannes en een behoorlijke lik vet uiteindelijk alle draden waren naar binnen getrokken.






Toen de schroeven er in zaten alle draden weer aangesloten en toen het moment van de waarheid. Ik draai de contact sleutel om start de motor, loop om naar de motor ruimte kijk op de multimeter en... nix !!! hoe kan dat nou???

Snel de motor weer uit, en met wat draden de boel overbruggen. Omdat tussen de laadstroomdraad toch een lamp zit kon ik deze direct aan massa leggen.

Met een draad rechstreeks vanaf de startaccu naar de schakeldraad van het relais. En met een klik hoorde ik die contact maken. Dat was goed, maar..... me lamp ging nog steeds niet branden...

Nou dan kan je op je klompen wel aanvoelen wat er moet gebeuren.. juist de hele boel moet weer open voor een controle.

Het leek mij niet verstandig om dit meteen te doen en dus heb ik het even een paar dagen laten liggen en ben ik er op woensdagavond weer mee verder gegaan.

Wat was er aan de hand: Ik had de verbinding op de lamp gemaakt met AMP klemmen. Die versie die ik gebruikt had waren niet perfect hiervoor geschikt en dus moest ik ze met een tang een beetje bijbuigen. Hierdoor schoven ze te gemakkelijk er weer af en dat is wat er was gebeurt. Bij het wurmen en trekken aan de kabels om de box dicht te krijgen moet ik deze verbinding los getrokken hebben. En omdat dit ook tijdens het rijden kan gebeuren heb ik het gelijk veranderd. Ik heb de draden met de soldeerbout vast gezet en daarna met isolatie tape afgewerkt. Tevens heb ik de lamp verder naar buiten gebracht zodat er meer ruimte is achter de lamp voor de draden.

Nadat ik alles opnieuw had aangesloten pakte ik mijn overbruggingsdraden weer, sloot alles aan. Hoorde het relais schakelen en....... er was licht Alles werkte nu dus naar behoren.

Toen was het tijd om de camping accu te plaatsen en alles aan te sluiten. Nadat dit geregeld was starte ik de motor, liep weer om naar de motor ruimte en zag.. niets.. Geen licht uit mijn lamp vandaan. Ik wist bijna zeker dat dit door mijn vertragings schakelings moest komen, dus ik gaf meer gas en zag.. licht door dat alles nu goed was aangesloten zag ik dat de lamp flauw brandde. Voor mij was dit het teken dat ik alles goed had aangesloten en dus... mission completed weer een klusje van de lijst..

Er begint nu echt schot in de zaak te komen.. maar Budel is al dichtbij...

13-mei-2015

Beste lezers, de informatie op deze pagina is alleen nog ter lering ende vermaak; want sinds begin mei 2015 heb ik na veel problemen gehad te hebben dit systeem vervangen door een Cyrix intelligent accu combiner, en daarmee dit scheidings relais buiten dienst gesteld.
Een en ander valt terug te lezen op:

1. Opnieuwe aanpassingen doen aan het secundaire stroom systeem.

Mocht u nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.

Groeten
Marcel

Geen opmerkingen: