dinsdag 20 mei 2014

Volkswagen T2 Perikelen van de huishoudaccu, het scheidingsrelais en de acculader.

Hierbij een update over het laadsysteem zoals ik dat in 2008 in de bus heb ingebouwd voor het laden van de huishoudaccu.
Ik denk dat het belangrijk is om wat kritische kanttekeningen te maken bij het systeem omdat ik al 2 huishoudaccu's kapot heb gekregen in 5 jaar. Het waren natte accu's van meer dan 100aH; de laatste is een keer compleet leeg getrokken doordat ik vergeten was een verbruiker uit te schakelen toen ik weer thuis was. Heb het waterniveau bijgevuld; lang op de onderhoudslader gehad; maar het mocht niet meer baten. De accu heeft de geest gegeven en nooit meer lekker gewerkt.

Mijn huidige laadsysteem bestaat uit: standaardscheidings relais, wat ik met dit schema heb aangesloten:

Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting
( http://www.hrps.demon.nl/jwbus/Nederlands/Tweede_accu.htm

Bij dit systeem had ik de beide filamenten van de lamp parallel geschakeld, zodat ik het maximale vermogen eruit kon halen. Omgerekend komt dit neer op 2 filamenten van 45Watt = 90Watt/12v = 7a.

13-mei-2015

Wat mij betreft is het schema zoals ik hierboven heb laten zien niet bruikbaar omdat het niet afdoende is voor normaal camping gebruik. Ik heb begin mei 2015 dit systeem vervangen door een Cyrix intelligent accu combiner, en daarmee dit scheidings relais buiten dienst gesteld.
Een en ander valt terug te lezen op:

1. Opnieuwe aanpassingen doen aan het secundaire stroom systeem.

De informatie over de koelbox en de verbruikers op de camping zijn nog wel relevant:

Wat staat er allemaal bij mij op 12V op de camping:
- radio
- versterker van 35 Watt
- camping verlichting; 2 spots halogeen
- diverse LED spots
- kraan

Omdat de eerder genoemde relais niet voldoende oplaad werd ik met gekke dingen werden geconfronteerd zoals een klapperende relais in het 2e circuit. Dit alles was voor mij de aanleiding om meerdere wijzigingen aan te brengen.
De accu is een Yellow top accu 75aH geworden( waarbij deze 2 tot 3x meer vermogen levert omdat hij verder leeg getrokken kan worden) Deze heeft als voordeel dat hij niet stuk gaat als hij dieper wordt ontladen.

Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting

Voor het laden van de accu op de camping heb ik gekozen voor een C-tek MXS25; dit is een 220V lader die 25A kan leveren en ook over een functie beschikt waarbij je hem als stroombron kan gebruiken ( dan staat al de 12V apparaatuur direct op de netstroom zonder dat de accu ontladen wordt)

Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting
Op termijn zal het scheidingsrelais vervangen gaan worden voor een Een Curix intelligent battery combiner van 120; deze zorgt voor een correcte werking als scheiding tussen beide accu's en heeft de mogelijkheid om de campingaccu in het start circuit bij te schakelen zodat je de auto kan starten bij een lege accu..

Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting

Info over de C-tek spullen zijn hier te vinden:
http://www.ctek.nu/nl/nl/chargers/12v En dan even scrollen naar camper.

Ik heb ook een tijd gedacht aan een andere setup:
1. Schaudt LAS1218; ook een lader die als voeding kan werken
2. diodebrug DB180 E 89,-
http://www.proostenelectronics.nl/Shop/Shop/Shop/group/20003
2. SBP 1230 accu bewaker E 30,-

Maar ik weet in dit geval niet of dit allemaal met elkaar kan samen werken en dan het juiste effect geven. Want wat ik wil bereiken is een zorgeloos laadsysteem. Maar wat is de rede dat ik die accu en laadsystemen zo "zwaar" wil hebben??
-omdat ik een computer met scherm wil inbouwen in de bus, zodat ik op een camping 's-avonds eens een filmpje kan kijken en zodat deze onderweg mijn muziek verzorgt.
Het scherm verbruikt 5A; de computer gebruikt ook iets van 6a
- tijdens het rijden heb ik meestal 2 koelboxen op 12v draaien; dat is samen dus al 12a + de computer versterker radio + 27mc maakt samen ongeveer 20a

Een kanttekening hierbij is dat de standaard wisselstroom dynamo van een type 1 motor 55A kan leveren. Omdat ik behoorlijk stroom ga verbruiken tijdens het rijden is het belangrijk om in de gaten te houden dat ik mijn dynamo niet overbelast; indien deze niet voldoende spanning levert kan ik deze ook nog omruilen voor een 95a exemplaar. Welke ik in Amerika heb gevonden:
socalautoparts.com

Ik hoop dat dit weer wat opheldering geeft in de zoektocht naar de juiste spullen om je 2e circuit aan te sluiten.
Mocht u toch nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.

groeten en tot de volgende update
Marcel

2 opmerkingen:

Dorine zei

Ik hoop dat je met de auto alsnog veel plezier gaat krijgen. Het is altijd balen als de accu kapot gaat.

Briebelbus zei

Hallo Dorine,

Bedankt voor je berichtje. Ik weet zeker dat het plezier hebben gaat lukken. Dat lukt mij elke keer weer als ik mijn busje zie.

En alle perikelen waar ik mee geconfronteerd wordt zie ik als een mogelijkheid om de bus nog meer aan mijn wensen aan te passen.

groeten,
Marcel