woensdag 11 juni 2014

Technisch onderhoud aan de T2

Hallo Lezers,

Nogmaals een technische update over de T2. Ik beschrijf hier regelmatig dat ik het onderhoud aan mijn T2 zelf verzorg. Ik heb de bus dan ook al bijna 9 jaar in mijn bezit, en zoals mijn garage tegen mij zei:
"Als je niet zelf aan je oldtimer kan sleutelen, dan is het niet verstandig om een oldtimer te bezitten"
Ik vind dit ergens wel logica, omdat je anders continue je portemonee mag legen bij de garage. En tijdens het zelf sleutelen kom je vanzelf de dingen tegen die je niet alleen kan oplossen en op dat moment de garage inschakelen is vroeg genoeg.

Onlangs was er een vraag op het Vriendenclub T2 forum of er iemand tijd had om een mede clublid te helpen met het afstellen van zijn motor, omdat hij naar zijn zeggen niet lekker loopt. Daar hij niet al te ver bij mij uit de buurt woont heb ik aangeboden hem te helpen met zijn afstelklus. Zo reed ik zondag 1 juni naar zijn woonplaats om de bus aan een korte inspectie te onderwerpen. Het leek mij verstandig om te inventariseren wat er moet gebeuren voordat ik aan de klus ga beginnen. Dit met het oog op de onvoorziene omstandigheden.

Tijdens deze inspectie zag ik dat de vacuum van de ontsteking op een extra aansluiting van het spruitstuk zat en dat de aansluiting op de carburateur afgedopt was. Ik merkte dat het toerental van de motor erg hoog lag stationair. Bij het afdoppen van de spruitstuk aansluiting zakte het toerental direct naar een veel lager niveau. Daarnaast zag ik dat de V-snaar even opgespand mocht worden.

Van 2014-06-07 T2 onderhoud

Zo kwamen we tot de overeenkomst dat de volgende werkzaamheden aan de motor uit gevoerd moeten worden:
- Standaard onderhoud (olie verversen & kleppen stellen)
- afdoppen en omzetten van de vacuum aansluiting van de ontsteking.
- Ontsteking afstellen dmv stroboscoop timing gun (dit ivm de geplaatste Pertronix electrische ontsteking)
- Opspannen van de V-snaar
- afstellen van de carburateur. (CO afstelling en stationair toerental)

Op zaterdag 7 juni na de koffie konden we gaan beginnen met de diverse klussen. Als eerste gingen we aan de slag met het omzetten van de vacuum aansluiting tbv ontsteking. Een stukje slang, een slangklem en een schroef deden het werk. Daarna moest het ontsteking optijd gezet worden. Normaal gesproken kan je dit op een statische manier doen door gebruikt te maken van een lampje. Hoe werkt dat:

1. sluit je lampje tussen de bobine en de massa.
2. Zorg dat je contactpunten netjes op 0,4mm afgesteld staat bij de juiste contact hoek.
3. Draai de krukas totdat deze op 7,5graden voor het bovenste dode punt staat.
4. Maak de onstekingstoren klem los zodat je deze kan verdraaien.

Het afstellen gebeurt dan door het verdaaien van de ontstekingstoren totdat je lampje net wel/niet gaat branden. Precies op dat punt moet de bobine zijn vonk leveren aan de bougie. Dus zodra je dit punt heb kunnen vast stellen dan kan je de ontstekinstoren weer vastdraaien.

Deze bus is echter uitgerust met een Pertronix electrische onstekings/contactpuntjes vervanger. Dit heeft tot gevolg dat je geen slijtage gevoellige onderdelen meer in je ontsteking heb en indien deze eenmaal is afgesteld hij nagenoeg onderhouds vrij is. ( enkel de as van de ontstekingstoren moet nog bij de onderhoudsbeurt een drupje olie krijgen.) De Pertronix kan je niet statisch afstellen. Dit doe je dynamisch met een timing gun (stroboscooplamp) waarbij je er voor zorg dat je maximale onsteking op 32 graden wordt afgeregeld. Wat wil dit zeggen? Het leveren van een vonk aan de bougie heeft altijd een bepaalde tijdsduur. Op het moment dat je motor sneller draait wordt deze tijd steeds korter. Daardoor kan het voorkomen dat je vonk te laat wordt geleverd, waardoor je motor niet goed loopt.
Om er voor te zorgen dat je ontsteking op tijd staat regelen wij de motor dus af bij een toerental van zo'n 3 tot 4000 toeren met een maximale vervroeging van 32 graden voorontsteking.

Het timinggun welke wij tot onze beschikking hadden, had geen instelmogelijkheid om de vervroeging in te voeren. Dus deden wij dit op alternatieve wijze: Eerst bepaalden wij op de krukas wat 32graden voorontsteking is en daar zetten wij een markering. Daarna startte we de motor lieten hem op toeren draaien en vervolgens zorgen we met de timinggun ervoor dat het 32 graden streepje precies gelijkstond met de carterhelften.

De carburateur is in het verleden ook versteld om de foutieve vacuum aansluiting en het niet correcte ontstekingstijdstip te compenseren. Ook hier was een taak voor ons, door deze volgens de afregelgegevens af te stellen. (dwz CO 3 slagen open en toerental op +/- 800rpm) Nadat we al deze waardes gecontroleerd hadden werd het tijd voor een proefritje. Ik merkte duidelijk dat de bus op hogere snelheid beter begon te trekken en dat hij netjes bleef lopen.

Van 2014-06-07 T2 onderhoud

Na dit alles gecorrigeerd te hebben was het een mooi moment om te leren/laten zien hoe het standaard onderhoud in z'n werk gaat. Dus Bus op de assteunen gezet, klepdeksel eraf, olie eruit laten lopen om de kleppen te stellen en de olie te verversen.

Het verversen van de olie bleek geen overbodige luxe, want rondom de oliezeef en langs het deksel zat een dikke rand met rommel.
Van 2014-06-07 T2 onderhoud
Van 2014-06-07 T2 onderhoud


Vervolgens de papieren erbij, de schroevendraaier, ringsleutel 13 en het voelermaatje van 0,15mm erbij om de kleppen te stellen.

Van 2014-06-07 T2 onderhoud
Van 2014-06-07 T2 onderhoud


Nadat dit allemaal gedaan was kon de boel weer dicht en waren we klaar met de kleine beurt.
Aan het eind van de middag kreeg ik een SMS-je dat de bus een enorme oppepper gekregen had en dat hij zeer duidelijk het verschil kon merken tussen de heenreis en de terugreis. Al met al: Missie geslaagd en klant tevreden. En dat is waar we het voor doen.
Ik vond het erg leuk om iemand te helpen en mijn kennis te delen. Ik hoop dat hij zo nog meer plezier van zijn busje mag hebben.

Wilt u weten wat te doen/hoe de kleppen te stellen en wat u hiervoor nodig heeft? Zie de post "kleppen stellen bij de 1600cc Kever motor"
Mocht u toch nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.
groeten
Marcel

1 opmerking:

Jverkerk zei

Heb even rondgeneusd op je Blog,
leuk om te lezen en vooral erg handige tips voor mijn T2.
Blijf bloggen!!
Groeten Jverkerk