dinsdag 23 juni 2009

Electra, het bedraden van de bus

Vorig jaar heb ik een bedieningspaneel gemaakt voor het voeden en besturen van mijn secundaire stroomcircuits door de bus.



( zie opbouw bedieningspaneel )

De koelbox van de bus deed het dus al, maar de overige verbruikers waren er nog niet op aangesloten, omdat onze bus in het verleden met slechts 1 accu was uitgerust en alle verbruikers stonden geschakeld op het primaire circuit.

Hierbij kan je denken aan de volgende dingen:

- de radio
- de camping verlichting
- de pomp van het keukenblok.
- de koelbox van de bus
- sigaretten plug ( waar dus ook een koelbox op staat )

Als de bus dan op de camping staat en je deze verbruikers aan heb staan trekt hij de primaire ( start ) accu leeg.
( uiteraard worden de koelboxen hier op 220v geschakeld )

Om dit op te lossen kon ik 2 dingen doen:
1. de start accu loshalen en met ( bijv startkabels ) de camping accu in het primaire circuit zetten.
Het nadeel hiervan is dat je altijd moet rommelen op de camping om die accu's om te wisselen, daarnaast kan je de camping accu tijdens het rijden niet opladen en je kan niet direct rijden op de camping.

Om dit allemaal te ondervangen hab ik dus een 2e ( of wel secundair ) circuit bedacht en in de bus geinstalleerd.
De 2e accu wordt door een scheidingsrelais opgeladen, maar de verbruikers zaten nog steeds in het primaire circuit en werden dus alsnog door het primaire circuit gevoed.

Hier komt dus mijn bedieningspaneel om de hoek:
Vanaf de 2e accu gaat er een hele dikke kabel naar een paneel, waarin ik diverse groepen heb aan gebracht. Dit doe ik dmv relais en uiteraard een zekeringenkastje welke per groep een eigen zekering geeft.

Vanaf deze zekeringenkast lopen er draden naar de bus koelbox en de versterker toe, maar ik had nog geen draad getrokken naar het dashboard om de radio, me 27mc bakkie, de sigarettenaansteker, ( toekomstig 8" TFT display) en de camping verlichting aan te sluiten.

Hier ben ik nu mee bezig, ik heb eerst een route gezocht door de bus om vanaf de koelbox bij het linker achterwiel naar het dashboard te komen. De koelbox zit tegen mijn keukenblok aan geplaatst en voor zover ik kon zien liep er al een kabel achter het keukenblok langs die voorheen de koelbox van stroom voorzag tijdens het rijden.

Toen doorvoeren van een ontstoppingsveer niet wilde lukken probeerde ik het op een andere manier; ik had een aantal stukken grijs electra buis liggen welke we voor de schuur gebruikt hadden. Met voorzichtig een beetje duwen kon ik hem doorvoeren achter het keukenblok langs. Deze electrabuis laat ik er uiteraard gewoon in liggen en daar doorheen heb ik nu de draden doorheen getrokken.

Het voordeel van deze manier van werken is dat als ik het camping circuit uit heb staan ik toch gewoon met de bus kan rijden en dat alles wat daarmee te maken heeft gewoon werkt, ofwel als de camping accu door welke rede dan ook leeg mocht raken dat ik dan geen probleem met het starten van de bus zou moeten hebben.

Tijdens het weekend van Budel heb ik het hele systeem op werking kunnen testen, door tijdens de heen en terugreis alles in te schakelen. De beide koelboxen stonden lekker te koelen, de radio gaf goed geluid en me bakkie was de hele reis stand-by op kanaal 19.

Prima resultaten dus.




Ruimte maken om de draad door te voeren, toch wel prettig dat die stoelgeleiders onlangs zijn schoongemaakt en gesmeert. ( zie het topic nieuwe stoelen )


Kickpanels verwijderd en de dradenspagetti aangepakt.


Tja hoop rommel nodig om de boel netjes te maken


Het eindresultaat, de zekeringkast hangt op dezelfde plek als de originele van de bus, enkel hangt hij aan de kant van de bijrijder.

Geen opmerkingen: