dinsdag 31 juli 2012

Een modern snufje in de bus. T2 met interval ruitenwissers

Het klimaat in Nederland is een zee klimaat, gematigd weer noemen ze dat, geen heftige zomers en geen super strenge winters.

Ik ben het eigenlijk niet met deze stelling eens. Ik vind dat Nederland een tropisch klimaat heeft, want we hebben ongeveer 3/4 van het jaar een regenseizoen. Dit doet mijn bussie al niet veel goeds. Zij laat op pijnlijk veel plekken roest gaten zien en dat wordt nu toch echt een belangrijk aandachtspunt.

Door dit regenachtige klimaat rij ik regelmatig met de ruitenwissers aan. Elke moderne auto is uitgerust met een automatisch interval systeem, er zijn zelfs T2's geweest die dit hebben, volgens de kenners is dit echter behoorlijk zeldzaam. De Briebelbus heeft een handmatige interval ( dwz zelf de ruitenwisser aanzetten, slag laten maken en weer uitzetten) Tijdens het rijden vind ik dat behoorlijk storend. Ik vond het dan ook hoog tijd worden om dat eens aan te pakken.

1 van de manieren waarop een interval vaak wordt gerealiseerd is door het installeren van een Hella interval relais. Deze wordt opgenomen in de "langzame" ruitenwisser stand, welke dan als interval gaat fungeren. Doormiddel van een extra knop op het dashboard kan je dan de interval tijd regelen. Misschien wel practisch, maar ik wil dat niet.





Ik vind dat er van dit soort modificaties juist niets te zien mag zijn, geen knopjes/schakelaars.. niets. Dus dit moet worden ingebouwd waarbij gebruik gemaakt moet worden van de originele ruitenwisser handle aan de stuurkolom.

De interval is op de meeste VW T3's wel aanwezig en de nieuwere types zelfs met een programmeerbare interval snelheid. Via een topic van het VW busforum kwam ik er achter dat zij soms een ombouw maken voor de oudere type bussen. In deze gevallen maken zij gebruik maken van een VW relais 99. ( zie artikel VW Busclub)

Van ruitenwissers

Mijn conclusie, kan een T3 omgebouwd worden, waarom niet in een T2? En dus heb ik voor onderdelen/studie een ruitenwisser motor + handle schakelaars van zo'n VW melkpak gekocht; een extra ruitenwisser handle van een T2 en een ruitensproeier tankje met een electrisch pompje. Welke dan het op luchtdruk gebaseerde systeem van mijn T2 gaat vervangen.

Van ruitenwissers

Tijd om het schema van een T3 eens met die van de T2 te vergelijken ( deze waren nagenoeg niet te lezen en dus heb ik ze in een CAD programma overgetekend. )

Van ruitenwissers

Van ruitenwissers

Via de schema's kwam ik er achter dat in de basis de schema's van deze bussen gelijk zijn en dat er enkel een extra stand op de handle is aangebracht voor interval en het relais is toegevoegd.

Ik meette op de schakelaar het volgende:
- In de rust stand ligt er een verbinding tussen draad 53 en 53e
- In stand 1 ligt er een verbinding tussen draad 53 en 53a
- In stand 2 ligt er een verbinding tussen draad 53a en 53b

dit leerde mij dat de bedrading in de schakelaar als volgt is:
- 53a is 12v
- 53e rust
- 53 stand 1
- 53b stand 2

Tijdens het meten op het relais kwam ik tot de conclusie dat aansluiting 53S altijd verbonden is met 53M, behalve als er via de pootjes I/J of T spanning wordt aangeboden.
Kort gezegd door spanning op pootje i/j van het relais te zetten wordt er in het relais een verbinding gemaakt tussen pootje 15 (12v ) en 53m van het relais.

Waar zijn al deze aansluitingen op het relais voor dan?
- T = ruitensproeier (de ruitenwissers maken 3 wis slagen tijdens het sproeien)
- i/j = interval
- 53s = wordt aangesloten op 53 van de schakelaar
- 53m = wordt aangesloten op 53 van de motor
- 31 = massa
- 15 = 12v spanning
Okay, voor interval moet er dus een signaal worden aangeboden die dus pootje i/j activeert. Aangezien deze extra stand wel op de T2 handle zit, maar dat deze dus niet bedraad is kan ik die positie gebruiken.

Van ruitenwissers

Maar goed, enkel een aansluiting maken hier heeft geen zin. Er moet een 12v signaal worden aangeboden en een verbinding vanuit 53e zal dit niet doen. De oplossing; een schakelaar plaatsten op de lege positie. Ik heb gekozen voor een zogenaamde tact-switch:

Van ruitenwissers


Met een beetje vijlen; passen en meten kon ik deze met 2 componentenlijm in de lege positie lijmen.

Van ruitenwissers


Van ruitenwissers


Toen deze erin gelijmd was heb ik op de 1 poot 12v gezet en de andere kant verbonden met de i/j ingang van het relais.

Ook voor de ruitensproeier moest een schakelaar komen. Via het VCT-2 forum werd ik geattendeerd op een schakelaar van conrad dat nagenoeg in het gat past waar het luchtdruk systeem uitkomt.

Van ruitenwissers

Na het gaatje wat uitgeboord te hebben pastte dit prima

Tijd om een en ander eens te gaan testen:

Van ruitenwissers


De tests waren veel belovend, dus alle spullen bij elkaar pakken en in de bus verder gaan. Let niet op de rommel, want om bij de kabelboom te kunnen moest zowel de radio als het dashboardkastje worden verwijderd. Daar worden meteen alle andere draden die ik heb gelegd zichtbaar.

Van ruitenwissers


Zoals je kan zien heb ik het stuur en de originele schakelaars intact gelaten, zodat ik zonder moeite terug kon naar de normale situatie.

Tijdens deze test in de bus kwam ik achter een paar gekke/grappige dingen:
- de ruitensproeier/wis actie werkt geweldig, de pomp begint te werken en de wissers maken keurig 3 slagen en vervolgens gaan de ruitenwissers terug naar de ruststand.
Ook de standen langzaam en snel werken prima. Maar de interval.. die werkt niet. Deze bleef continue doordraaien, hij kreeg geen rustsignaal.

Ik las op internet dat niet alleen ik hiermee werd geconfronteerd maar ook andere mensen: buggyvrienden

Hij gaf aan dat hij ergens een verbinding had gemaakt die officieel niet hoort. Dus wat doe je dan? Juist ook eens wat verbindingen maken. Op een gegeven moment kwam ik er achter dat als ik de interval had geactiveerd ik de draad 53e ( groen/zwart voor rust ) moest doorverbinden met 53s op het relais. Dan kwam de ruitenwisser keurig terug in de rust stand en dan werd de interval functie geactiveerd.

Maar dat gaf mij een ander ongewenst effect; als ik deze draad continue aangesloten liet zat er in de normale langzame stand en in de snelle stand een stop moment. En de zekering klapt eruit.

Ik heb dit opgelost door een extra "universeel" relais bij te plaatsen.

Van ruitenwissers


Deze wordt geactiveerd door dezelfde stuurspanning die ook pootje i/j op relais 99 aanstuurd. Dit relais zorgt ervoor dat de verbinding van 53e met 53s alleen bestaat op het moment dat de schakelaar in de interval stand staat. ( beide relais worden bekrachtigd. )

Toen ik dit allemaal had uitgezocht en getest kon de boel worden ingebouwd. Nu zie je van de hele ombouw niets meer; enkel 2 extra relais in mijn zekeringen kast.

Van ruitenwissers


Om de interval goed te laten werken wat heb je nodig aan onderdelen:

- 2 schakelaars die kunnen worden ingebouwd in de ruitenwisser handle
- een relais 99 (programmeerbaar interval relais)
- een universeel 12v auto relais
- klemmetjes welke in de zekering kast geplaatst kunnen worden

Wat zijn de werkzaamheden in vogelvlucht:
- maken van extra schakelaar in de stuurkolom voor de interval stand en deze verbinden met pootje i/j van het relais
- een draad trekken vanaf een nieuwe schakelaar naar de motor van de ruitensproeier en naar pootje T van het relais zodat deze tijdens het wassen 3 slagen maakt.
- de draad 53 onderbreken de kant die vanaf de stuurkolom op pootje 53s aansluiten
- de ruitenwisser motor kant van de onderbroken zwarte draad aansluiten op 53m van het relais
- vanaf draad 53e (zwart groen) een aftakking maken naar pootje 30 van het 2e relais
- vanaf pootje 87 van het 2e relais een draad maken en deze verbinden met 53s van Relais 99
- vanaf de draad naar pootje i-j op relais 99 een aftakking maken naar pootje 85 van relais 2.
- vanaf pootje 86 van relais 2 een draad aan massa leggen

Uiteindelijk heb ik het schema aangepast zoals alles nu in mijn bus is aangesloten. Ik heb het VW relais 99 K99 genoemd en het extra relais dat de "rust" moet koppelen aan de 53s heb ik K2 genoemd.

Van ruitenwissers


Deze klus was een hele klus, om van idee naar uitwerking te komen. Ik heb er veel plezier van gehad om het te bedenken en uit te voeren. Nu maar hopen dat de schakelaartjes goed blijven functioneren en dat ik nog lang plezier hiervan mag gaan beleven.

Ow ja nog even een laatste noot: De programmeerbare interval van het relais 99 werkt ook in mijn setup prima: Interval inschakelen -> uitschakelen en de gewenste interval tijd afwachten -> interval inschakelen.
De ruitenwissers zullen dan om de (gewenste interval tijd ) een wis beweging maken.
groeten tot de volgende update
Marcel

Geen opmerkingen: