vrijdag 20 juni 2014

Kleppen stellen 1600cc Boxer motor Kever T2

Hallo allemaal,

In het verleden toen ik met mijn bus begon heb ik een dikke map aangelegd met allerlei gegevens, afstelprocedures en werkwijzes. voor het kleppenstellen gebruik ik nog steeds een document wat ik destijds van de website van Joop Smulders en "de groene" heb geplukt. Die site is uit de lucht en dus is die werkwijze niet meer terug te vinden.
Omdat ik dit een eenvoudige uitleg vond heb ik deze uitgewerkt met nieuwe foto's en hier een daar wat extra tips.
Hopelijk is deze voor jullie net zo nuttig en practisch als dat het voor mij was destijds.

Kleppen stellen bij de 1600 motor


Klepspeling.
Alle materialen zetten uit, dus bij het warm worden van de motor zal de klepsteel uitzetten. Als de klep tussen de tuimelaar en de klepsteel niet genoeg speling heeft, zal de klep niet geheel sluiten. Het gevolg is een onvolledige compressie van het brandbare mengsel wat betekent dat de motor niet alle rendement haalt uit de brandstof.

Maar erger nog, doordat de klep niet meer met zijn afsluitvlak tegen de klepzitting komt kan hij zijn warmte niet meer kwijt wat een verbrande klep ten gevolg kan hebben. De uitlaatklep zal door de hete uitlaatgassen warmer worden dan de inlaatklep. Langs de inlaatklep komt tenslotte tijdens de inlaatslag het verse brandstof-lucht mengsel naar binnen.

Om de werking van de motor optimaal te houden adviseerde Volkswagen destijds een onderhouds interval van 5000km of minimaal 1x per jaar indien deze kilometers niet werden gereden. Ook nu houden wij deze onderhoudsintervallen bij nog steeds aan.

Benodigde gereedschappen:                   Te gebruiken voor:
Waterpomp tang                                           Verwijderen van kleppendeksel
Ringsleutel 13mm                                         klepspeling stellen
Schroevendraaier                                         klepspeling stellen
Voelermaatjes 0,15mm en 0,20mm              klepspeling controleren
Ring/dopsleutel 21mm                                  ronddraaien van de krukas

Benodigde materialen
2 stuks nieuwe klepdekselpakkingen
1 set oliezeefpakkingen
2 1/2 liter 20W50 vol mineraal olie voor klassiekers

Voor het kleppen stellen houd ik de volgende werkwijze aan:
1.
Rijd de motor warm, draai de aftapplug eruit en zorg ervoor dat bij het aftappen van de olie de motor/bus horizontaal staat. Daardoor kan de oude olie gemakkelijk uit de motor worden afgetapt en blijft er geen oude olie in de motor achter.

Van 2014-06-07 T2 onderhoud
Tip: leg de nieuwe klepdeksel pakkingen in de opgevangen olie, zodat deze zich kunnen volzuigen en ze de deksel goed afsluiten.

Daarna is het belangrijk de motor weer af te laten koelen voor je begin met kleppen stellen, omdat deze gesteld moeten worden bij
koude of handwarme motor. Een goed moment om koffiepauze in te lassen.

2.Zet nu de achterkant van de bus op assteunen zodat je werkruimte krijg onder de bus
Van 2014-06-07 T2 onderhoud
Van 2014-06-07 T2 onderhoud

3.Verwijder de klepdeksels met bijv een waterpomptang door de beugel naar beneden te drukken.
Tijdens het verwijderen van de klepdeksels kan er een beetje olie uit komen lopen. Om schoon te werken verdient het de aanbeveling dit met een bakje op de grond op te vangen. Meestal leg ik zelf een plaatje board onder de hele motor.

Van 2014-06-07 T2 onderhoud
De foto toont 1 van beide cilinderkoppen. De kleptuimelaars, stelschroef en borgmoer zijn te zien. Net als de klepveren die er voorzorgen dat de kleppen dichtdrukken bij het sluiten. De kleppen zitten gepaard, dat wil zeggen 2 kleppen per cilinder.
De binnenste is de inlaatklep en de buitenste is de uitlaatklep
De klepspeling bij koude motor moet 0,15mm bedragen. Op de koeltunnel hoort deze sticker te zitten als geheugensteuntje.

Van 2014-06-07 T2 onderhoud
Ontstekingsvolgorde, kleptiming en bovenste dode punt.

Van 2014-06-07 T2 onderhoud

De tekening laat de volgorde van cilinders zien van de boxermotor. “VOOR” wil zeggen voorkant van het voertuig. Dus als je in de motorruimte van de bus kijk zit cilinder 1 aan de rechterkant het verste weg. (achter het luchtfilter)

De kleppen van een cilinder kunnen enkel gesteld worden indien ze volledig gesloten zijn. Dit valt samen met het moment dat de zuiger van die cilinder op het bovenste dode punt (BDP) staat.

Van 2014-06-07 T2 onderhoud

4.Verwijder de verdeelkap en draai de motor totdat de rotor rechts naar achter wijst en tegenover een kerf in het verdeelhuis staat.
(Ik kijk naar de richting van de rotor en naar de Bovenste dodepunt markering op de krukaspoelie)
Als je tijdens het draaien van de motor naar de kleptuimelaars kijk, zie je dat deze stoppen met bewegen voordat de rotor gelijk met de kerf staat.

Van 2014-06-07 T2 onderhoud


Op de Krukaspoelie zit in de voorste helft een Deukje welke het Bovenste Dodepunt markeert. (TOP Death Center)
De inkepingen op de achterse helft hebben betrekking op het ontstekingstijdstip, welke bij ons 7,5gr voorontsteking zou moeten zijn.
(statische afstelling met contactpuntjes en condensator)

Als je de BDP deuk gelijk leg met de carterhelften van het blok staat cilinder 1 klaar om gesteld te worden.
5. Draai met de ringsleutel de borgmoer los.
Draai met de schroevendraaier het klepstelboutje zo aan dat je voelermaatje 0,15mm “zwaar” tussen de klepsteel en het boutje door kan schuiven.
(Voelermaat 0,2mm past net niet)

Van 2014-06-07 T2 onderhoud

Houdt vervolgens met de schroevendraaier het boutje vast terwijl je met de ringsleutel de borgmoer weer vast draai.
Controleer na het vastdraaien van de borgmoer of de voelermaat nog steeds zwaar er tussen door gaat.
Deze procedure herhaal je voor beide kleppen van de cilinder

Bij een ontstekingsvolgorde van 1-4-3-2 zal na een halve omwenteling ofwel 180graden rechtsom (met de klok mee) verdraaien van de krukas de 4e cilinder in zijn bovenste dode punt staan. Het gemakkelijkste is om ook hier een markering te maken (met een liniaal recht over het midden van poelie)

Nu kan je de kleppen stellen van de 4e cilinder. Na weer een halve omwenteling staat cilinder 3 klaar. Als laatste is cilinder 2 aan de beurt, welke ook volgt na een halve omwenteling.

Samengevat: Vanaf het Bovenste dodepunt van cilinder 1 telkens de krukas een halve slag verdraaien dan is de volgende cilinder aan de beurt.
Begin Cilinder 1 -> 180 graden-> Cilinder 4 ->180 graden -> Cilinder 3 ->180 graden -> Cilinder 2.
Dus bij 2 volledige omwentelingen van de krukas ben je weer bij cilinder 1 aangekomen.

Nadat ik het hele rondje gehad heb, maak ik nog een rondje waarbij ik de klepspeling nogmaals controleer of deze correct staan afgesteld.

6.Monteer de klepdeksels, de oliezeef en de carterdeksel met de nieuwe pakkingen. Ik smeer ook de carterdeksel pakkingen even in met een vinger motor olie. Op het moment dat ze verzadigd zijn zwellen ze een beetje op en sluiten ze beter af.
7.Vul de motor met +/- 2 1/2 liter motor olie. Gebruik hiervoor altijd 20W50 vol minerale olie voor klassieke auto’s.

Aanvullende onderhoudswerkzaamheden
Als ik de verdeelkap er toch af heb gehaald, controleer ik de rotor en verdeelkap op inbranden en ik doe een druppel motor olie op het viltje van de ontstekings as.
Controleer de V-Snaar op slijtage en op spanning. Deze mag je ongeveer 15mm indrukken.
Vervang de bougies na 10.000km. (of wel iedere 2e motor beurt)
Controleer het luchtfilter

Ik hoop dat jullie iets aan deze beschrijving hebben. Mocht u toch nog vragen hebben?
Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.
groeten
Marcel

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Kort en duidelijk uitgelegd.
Bedankt voor de info

Ton

Briebelbus zei

Hallo Ton,

Bedankt voor de reactie. Ik hoop dat u net zoveel aan deze uitleg heeft als dat ik dat destijds heb gehad.

gr
Marcel

Unknown zei

Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg en natuurlijk voor de tips. Ik ben nu namelijk zelf bezig met het installeren van motoronderdelen . Ik blijf het lastig vinden maar ik heb er veel plezier in!