zaterdag 15 november 2014

Volkswagen T2, Opnieuw aanpassingen van het Huishoudaccu systeem

Hallo beste mensen,

De huishoudaccu is voor mij sinds het begin al een bron van zorgen en problemen. Terwijl ik juist zoveel tijd en energie erin heb gestoken zodat ik er tijdens het rijden/kamperen niet naar om hoef te kijken. Omdat dit al sinds eerste installatie niet volledig naar mijn zin is heb ik al veel dingen aangepast, maar nog steeds werkt het niet zoals ik eigenlijk gehoopt had.

Ik ben van mening dat wanneer een accu een capaciteit heeft van 75Ah, dat hij dan over een periode van 75 uur met 1a kan worden belast, of 1 uur met 75 Ampere. Nu kan je hier in de theorie wel vanuit gaan, maar in de praktijk zal dit nooit gaan werken, omdat een accu niet tot 0 kan worden leeg getrokken en dus loop ik steeds tegen problemen aan. Ik heb na 2 (door te diepe ontlading defect geraakte) "natte" 150Ah accu's begin vorig jaar gekozen voor een Optima Yellowtop AGM accu, die beter bestand moet zijn tegen langzame en diepere ontlading. Probleem opgelost zou je zeggen, maar nee. Ook nu loop ik nog tegen problemen aan.

Ik heb een koelbox in de bus die continue 66Watt ofwel 5,5a trekt op 12V. Als ik dan een beetje simpel reken, dan zou deze koelbox dus 75/5,5a = ruim 13 uur kunnen werken op een volle accu. Helaas haalde ik dat met mijn Yellowtop dat bij lange na niet. De accu gaf er na ongeveer 1 uur al de brui aan, ik had dan ook het gevoel dat deze Yellow top niet zo erg OPTIMA meer was. Ik heb dit geval met de leverancier van mijn accu besproken en hij gaf mij aan dat ik kosteloos een ander exemplaar kon komen ophalen. Dus nu staat er een verse Optima Yellowtop te wachten tot ik hem ga plaatsen in de bus.

Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting

Omdat ik een duidelijke aanwijzing heb waardoor 1 accu de geest gegeven heeft (vergeten om de koelbox uit te schakelen na een kampeerweekend) Leek het mij een goed idee om op zoek te gaan naar een oplossing die de belasting uitschakelt op het moment dat de acculading beneden een bepaalde spanning komt.

Ik heb deze gevonden in de Batteryprotect van Victron.(zie www.victronenergy.nl Deze plaats je in de + leiding vanaf de accu naar je verbruikers, dan nog een paar 'sensedraden' aansluiten en hij houdt precies bij wanneer je accu het kritische punt bereikt en je kan hem programmeren zodat je hem op het gewenste niveau kan laten afschakelen.

Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting

Ik heb gekozen voor de 200a uitvoering. Ik weet het, het is overkill maar beter in 1 keer iets goeds aanschaffen dan achteraf het gevoel hebben dat het alsnog niet toereikend is.

Uiteraard moest een en ander getest worden voordat ik het kan plaatsen in de bus. Ik had de nieuwe Yellowtop nog op zolder staan; de "test" mistlampen erbij gepakt, een (lichtverklikker) zoemer aangesloten op de "alarmpoort" en de multimeter om te kijken of de spanning terugloopt.

Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting
Zoals te zien is aan de waardes van de multimeter heb ik de foto pas heb gemaakt toen de test al geruime tijd liep, maar na dit moment duurde het niet lang meer voordat het alarm afging. En precies volgens specificaties ging het alarm 1 1/2 minuut tekeer en daarna schakelde alles uit.

Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting

Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting

En zodra alles afgeschakeld was zag ik de accuspanning weer een beetje terug lopen. Naar mijn idee is de test hiermee geslaagd, want hij schakelt netjes af als hij te lang wordt belast. Vervolgens was het tijd om hem in de bus te installeren. De open ruimte naast de koelbox (onder mijn bedieningspaneel) leek mij de beste plek om hem te installeren. Dus heb ik de 35mm2 kabel die vanaf de accu naar mijn bedieningspaneel loopt doorgezaagd, nieuwe schroef ogen eraan gezet en deze op de Batteryprotect aangesloten.

Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting


Om deze beveiliging te kunen activeren moet hij met een draad worden aangesloten op de massaklem van de accu. Ik heb er voor gekozen om deze aan te sluiten op de kabel die naar het massa slot loopt. Nadat ik alles geinstalleerd had, accu had omgeruild voor het nieuwe exemplaar, alles netjes had aangesloten was het tijd om te testen.

En helaas werkte het nog niet naar behoren, want bij inschakelen van de verbruikers viel hij gelijk in de beveiliging en ik kreeg het een en ander niet lekker werkend. De multimeter gaf aan dat er nog minder dan 6V in de accu zit. (gemeten op de BatteryProtect) Echter als ik rechtstreeks op de accu meet geeft hij meer dan 12V aan. Ook het inschakelen van de acculader gaf geen effect, deze ging ook direct in een protectie. Kan dus niet anders dan een installatie probleem zijn. Misschien zijn mijn kabels wel te lang naar de BatteryProtect, omdat ze adviseren om de kabellengte naar de accu maximaal 50cm te houden en ik hem op ongeveer 1mtr heb staan, maar omdat ik een 35mm2 kabel gebruik verwacht ik niet dat dit het probleem is. Hier zal ik dus opnieuw in moeten duiken om de fout op te sporen en op te lossen.

Zaterdag 2 mei 2014
Vandaag na een week heb ik de Batteryprotect eens onder de loep genomen, dus bedieningspaneel verwijderd en met de multimeter testen hoeveel spanning er voor en achter de Batteryprotect staat. Heel vreemd om te zien dat er ruim 12,4V op stond. Dus voorzichtig een paar verbruikers in geschakeld en alles bleef nu wel werken. Wat mij dus voor een raadsel zet: Waarom werkt het vandaag wel zoals ik het verwacht had en vorige week niet, terwijl ik in de setup niets veranderd heb.
Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting

Ik heb besloten om er meteen een duurtest van te maken, en te kijken of hij netjes de boel afschakelt als de spanning van de accu beneden de 10,7 volt komt. De totale belasting van het systeem kwam uit op zo'n 7 tot 9a, en na 3 uur en 45 minuten ging het alarm af en werd de hele installatie uit geschakeld. Daarna heb ik de acculader aangezet, werden alle verbruikers netjes van stroomvoorzien en werd de accu weer opgeladen tot een niveau van ruim 13v.

Ik was ook nog niet helemaal tevreden met de manier waarop ik het bedieningspaneel had gemonteerd. Dus de beugel die normaal het "opbergbakje" vasthoud heb ik nagemaakt van een strip aluminium, met als enige verschil dat het bedieningspaneel een paar centimeter hoger komt te liggen.

Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting
Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting

Hiermee zit het bedieningspaneel veel netter gemonteerd en weet ik zeker dat er niet stiekem kortsluiting wordt gemaakt op de aansluitingen van de Batteryprotect. Voorzover ik nu kan zien is deze klus alsnog netjes afgerond.

Installatie van Cyrix intelligent Battery combiner 120a
Een andere bron van zorgen bleef de hobby oplossing voor het laden van de huishoudaccu tijdens het rijden. Ik lees steeds vaker van mensen dat zij voor een intelligent scheidingsrelais van Cyrix hebben gekozen om de huishoudaccu bij te schakelen/ontkoppelen. Omdat ik van anderen nooit lees dat ze problemen hebben met hun huishoud accu heb ik de knoop doorgehakt en ook zo'n intelligent scheidingsrelais aangeschaft.

Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting

Ik heb gekozen voor de 120A variant van het relais, want naar mijn idee moet dit ruim voldoende zijn voor mijn gebruik. Eigenlijk begrijp ik niet dat ik dit relais niet veel eerder heb aangeschaft, want om de kosten van €45,- hoef je het niet te laten.

Om een en ander netjes aan te sluiten had ik nieuwe kabels en aansluit ogen aangeschaft. Deze 25mm2 kabel zou voldoende moeten zijn om de laadstroom (en eventueel een retour startstroom) er door te sturen. Eerst op de werkbank de ogen met een gasvlam aan de kabel gesoldeerd.

Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting

Ik heb er voor gekozen om de cyrix op de luchtfiltersteun te monteren, met de aansluitingen naar achteren, vervolgens de kabels weg gewerkt en met tieraps aan de bestaande bekabeling langs het plafond van de motorruimte geknoopt.

Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting

Van 2014-04-28 accu&LED-verlichting

Het installeren van de Cyrix accu combiner ging erg voorspoedig, de BatteryProtect had wat meer voeten in aarde. Ik hoop dat deze beide aanvullingen er voor gaan zorgen dat ik de problemen voor eens en altijd achter mij te kunnen laten zodat ik me op andere zaken in de bus kan richten.

Mocht u nog vragen hebben? Stuur me een email: Briebelbus[@]Gmail.com of laat een reactie achter.

Groeten
Marcel

Geen opmerkingen: